Kamis, 19 November 2015

Gejala utama dan Pemulihan Home Asli Untuk luka terbuka Sejuk

Gejala utama dan Pemulihan Home Asli Untuk luka terbuka Sejuk

Luka terbuka Sejuk menyakitkan, berisi cecair dan kecil lepuh atau kudis yang biasanya muncul di mulut, bibir dan hidung yang disebabkan oleh virus. Biasanya ia berlangsung selama beberapa hari tetapi sakit ini boleh menjadi sangat menyakitkan. Mereka adalah disebabkan oleh virus herpes simplex. Selalunya mereka disalah anggap oleh ulser mulut berjangkit dikenali sebagai kudis mawar liar. Ia adalah berjangkit dalam alam semula jadi. Ia berlaku pada kulit, kebanyakannya pada bibir yang bersebelahan dengan mulut. Kadang-kadang mereka boleh berlaku pada lubang hidung, jari, kemaluan dan dagu. Perubatan ia terkenal dengan nama labialis herpes berulang.

Beberapa tanda-tanda dan gejala kudis sejuk utama adalah kecil, lepuh menyakitkan cecair diisi. Ini lepuh adalah warna merah atau coklat. Mereka boleh dilihat pada kulit dengan mudah. Kadang-kadang lepuh ini boleh pecah dan selut. Jika sesiapa yang dijangkiti oleh virus yang dia mungkin mengalami sakit kepala, cepat marah dan demam. Pesakit mungkin mempunyai masalah untuk menelan apa-apa barangan cecair atau makanan. Bengkak bibir dan gatal-gatal yang sangat biasa. Kadang-kadang ada bengkak pada nodus limfa pada leher. Gejala-gejala ini boleh bertahan 7-10 hari.

Kudis sejuk adalah disebabkan oleh dua jenis virus herpes. Kudis sejuk boleh disebabkan dengan mempunyai hubungan yang rapat seperti mencium, memeluk dengan orang yang dijangkiti virus ini adalah berjangkit. Kanak-kanak boleh diserang oleh virus semasa bermain dengan orang yang dijangkiti.

Ia boleh dirawat secara berkesan dengan bantuan ubat-ubatan rumah. Sesetengah ubat-ubatan rumah yang popular untuk mengubati masalah ini ialah -

1. Satu ubat rumah yang baik untuk luka sejuk adalah aplikasi kudis. Gosok ais pada kulit yang terjejas, untuk beberapa minit. Ulang ubat ini setiap jam. Ia adalah ubat yang berkesan untuk mengubati masalah ini.

2. Untuk mengurangkan komplikasi lepuh anda juga boleh memohon uncang teh pada lepuh untuk beberapa minit. Ulang ubat ini dalam setiap jam. Anda juga boleh menggunakan beg teh yang hangat dan tekan pada lepuh selama 30 minit.

3. Aloe gel lidah atau minyak juga merupakan ubat yang berkesan untuk mengurangkan komplikasi luka sejuk. Anda perlahan-lahan boleh sapu gel lidah buaya di kawasan yang terjejas.

4. Untuk mengurangkan gejala kudis sejuk dan untuk penyembuhan yang cepat sehingga ekstrak lemon balm adalah sangat berkesan.

Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah memerlukan lebih masa untuk pulih dan mereka juga menghadapi banyak kesukaran.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar