Kamis, 19 November 2015

Mengatasi Dengan Sindrom Usus Mudah Rengsa

Mengatasi Dengan Sindrom Usus Mudah Rengsa

Bagi berjuta-juta individu yang mengalami sindrom usus terganggu, ini boleh menjadi agak mencabar pada setiap hari. Walaupun gejala dan kekerapan berbeza dari kalangan individu, yang penting untuk mengawal IBS mereka adalah untuk mendidik diri sebanyak mungkin tentang keadaan ini dan menentukan faktor yang terlibat yang boleh menyumbang kepada gejala IBS mereka.

Walaupun tidak ada penawar untuk penyakit sepanjang hayat di IBS dan pencetus adalah unik untuk setiap individu, terdapat kaedah untuk menangani dan rawatan yang disediakan untuk membantu mereka yang mempunyai IBS melegakan masalah fisiologi dan psikologi yang berkaitan dengan IBS mereka.

Kenal pasti Gejala dan Punca anda

Langkah pertama dalam mengambil kawalan ke atas IBS anda adalah untuk mengesan tanda-tanda yang tepat anda mempunyai dan masa-masa apabila anda telah mengalami gejala-gejala serta apa-apa makanan - termasuk minuman - yang digunakan dan keadaan emosi fikiran anda pada masa yang .

Mengesan perkara-perkara ini dengan menulis mereka turun dalam notepad atau jurnal dan berkongsi dengan doktor penjagaan atau pembekal penjagaan kesihatan utama anda supaya mereka boleh menilai gejala anda dan membantu anda untuk mengenal pasti pencetus mungkin dan menentukan tindakan yang terbaik untuk mengikuti untuk rawatan .

Menghadapi dalam Situasi sosial

Salah satu bahagian yang paling mencabar untuk menangani IBS tidak tahu bila anda mungkin mempunyai suar sehingga gejala-gejala anda. Apabila ia datang kepada situasi sosial atau peristiwa menyediakan diri anda dengan meletakkan tandas terlebih dahulu dan cuba mencari sesuatu kawasan atau tempat duduk yang akan memberi anda akses yang paling mudah untuk kemudahan.

Dalam acara-acara sosial yang melibatkan makanan, cuba untuk mengetahui terlebih dahulu apa yang makan terdiri daripada dan membuat rancangan untuk makan terlebih dahulu jika anda mendapati bahawa makanan ini boleh menyebabkan anda mengalami gejala-gejala IBS anda. Jika anda mendapati diri anda dalam situasi yang mungkin memalukan, hanya menjelaskan bahawa anda mempunyai penyakit kronik yang menyebabkan anda untuk mempunyai suar sehingga gejala-gejala yang kadang-kadang tidak boleh dikawal.

Mengurangkan Tekanan anda

Tekanan adalah salah satu faktor utama yang menyumbang kepada suar daripada tanda-tanda pada ramai orang dengan IBS. Mencari jalan untuk mengurangkan tekanan anda dengan mempelajari meditasi atau bersantai teknik akan membantu dalam mengurangkan gejala dan up suar IBS anda.

Jika anda tidak dapat untuk melakukan ini pada anda sendiri dan mengalami kesukaran dalam berurusan dengan IBS anda, terdapat ramai profesional yang pakar dalam pelbagai bentuk terapi termasuk psikologi, hipnosis, dan biofeedback dengan kaedah tertentu yang digunakan untuk merawat pesakit dengan Usus Rengsa Syndrome.

Terdapat juga kumpulan sokongan yang tersedia khusus untuk pesakit dengan IBS yang menawarkan sokongan bersama-sama dengan nasihat dan strategi untuk menghadapi hari dengan isu-isu hari yang dialami oleh individu yang mempunyai IBS.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar